torsdag 30 mars 2017

Nowroz: "Det som finns i mitt ledsna hjärta syns inte"



Detta är talet som Nowroz Hosseini höll vid demonstrationen på Medborgarplatsen i Stockholm 18.3.2017

Jag är en ungdom som heter Nowroz Hosseini. Det kanske ser ut som jag är en glad och sprallig kille, men det som finns i mitt ledsna hjärta syns inte.

Jag kom till Sverige förra året och sökte asyl, men jag vet inte vad som ska komma att hända!
Jag började ett bra liv som jag tyckte. Jag visste inte då att en dag kommer Sverige bestämma att utvisa flyktingbarn, speciellt Afghanska ungdomar, från ert land, speciellt det som jag såg som mitt nya hemland.

Jag tänkte att nu är jag i ett säkert land. Mamma var så glad för hon tyckte att jag flyttat till i ett säkert land, men inte längre.

Från början hade jag en bra dröm om vad jag vill bli i framtiden, men nu jag drömmer att vad ska komma hända med mitt liv när jag blir utvisad tillbaka till Afghanistan. Hur ska jag kunna överleva?? Talibanerna kommer att döda mig.

Jag tydde mig till Sverige för att få mänskligt värde, men tyvärr Afghanistan och Sverige bestämde att skicka oss till grav eller till kriget.

Jag tackar Sverige hemskt mycket för att jag fick fri skolan, mat, sjukvård och boende. Ni svenskar är väldigt snälla människor. En sak som är viktig att säga är det vänligt inställda till oss.

Vem säger Afghanistan är säkert? Om Afghanistan är säkert varför har ministrarna i Afghanistan mycket skydd? Varför Ashraf Ghanis familj bor i USA?

Snälla Sverige tänk på oss Afghanska ungdomar, ta hand om oss. I Afghanistan och Pakistan en folk som kallas Hazara är dödsoffer. Talibanerna döda oss bara för att vi är shiamuslim? Var är dom mänskliga rättigheterna och barnkonventionen?

Här i Sverige önskar jag en utredning för oss Afghanska ungdomar från Stefan Löven och andra politiker. Sluta utvisa! Mera rättvisa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar